قدس انلاین: هنگامي كه حضرت رضا عليه‌السلام از مدينه به سوي خراسان حركت نمودند، در مسير راه با ورود به هر شهر و روستايي مردم با استقبال و احساسات پاك و هيجانات مذهبي ويژه‌اي به آن حضرت نشان می دادند و در این بین حوادثی منحصربه فرد رخ می داد.

کوهی که مورد عنایت امام رضا (ع) قرار گرفت

به گزارش قدس انلاین، حضرت رضا (عليه‌السلام) در مسیر حرکت به سوی خراسان پس از نیشابور با همراهان بيرون آمده و به سوي مرو حركت كردند. در مسير راه به روستايي كه «ده سرخ» نام داشت رسيدند. شخصي عرض كرد: «اي پسر رسول خدا، وقت ظهر فرارسيده است. امام رضا (عليه‌السلام) همان لحظه از مركب پياده شد، براي وضو آب طلبيد، گفتند: همراه ما و در اينجا آب نيست. آن حضرت با دست مبارك خود خاك نقطه‌اي از زمين را کنار زده، ناگاه از همانجا چشمه‌ي آبي پيدا شد. پس حضرت و همراهان از آب آن وضو گرفتند و اثر آن چشمه تا امروز باقي است.
حضرت رضا (عليه‌السلام) و همراهان، پس از نماز از آنجا به سوي مرو حركت كردند تا به سناباد نزديك نوغان رسيدند. در آنجا كوهي بود كه از سنگ آن مي‌تراشيدند و ديگ درست مي‌كردند، حضرت رضا (عليه‌السلام) به آن كوه تكيه نموده و چنين دعا کردند: «اَللهُم اَنفَع به وَ بارك فيما يَجعَل فيه وَ فيما ينحت مِنه؛ خدايا؛ به اين كوه نفع ببخش و به آنچه در (ظروف) آن مي‌نهند و از آن ميتراشند، بركت ده.» آنگاه به سنگ تراش ها فرمودند: چند ديگ براي آن حضرت درست كنند، آنها ديگ هايي تراشيدند، پس امام فرمودند: «غذاي مرا با اين ديگ ها فراهم كنيد».
از آن روز مردم توجه بيشتر به درست كردن ديگ ها و ظروف ديگر از سنگ آن كوه پيدا كردند و به بركت دعاي حضرت رضا (عليه‌السلام) بركت و سود بسيار نصيب آنها شد.
در بخش دیگری از این سفر آن حضرت مکان دفن خویش را به یارانشان نشان می دهند و می فرمایند: قبر من در این مکان قرار مي‌گيرد و بزودي خداوند اين مكان را محل رفت و آمد شيعيان و دوستانم می نماید. سوگند به خدا هيچ كس از آنها مرا زيارت نكند و سلام بر من ننمايد مگر اينكه در پرتو شفاعت ما خاندان رسالت، مشمول آمرزش و رحمت خدا قرار مي‌گيرد.

منابع:

1- عيون اخبار الرضا، ج 2: 133، 136-137.

*محمدی اشتهاردي، نگاهي بر زندگي امام رضا (ع): 93-94.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • اسي IR ۲۰:۳۲ - ۱۳۹۴/۰۸/۱۴
    0 0
    اسلام عليك يا عليابن موسي الرضا